046 302 00 16
info@lebe.nl

Home > Blog


In slechts 5 stappen naar de ideale kantoorruimte!

Posted on 2016-11-03 10:19:02
Hallo ondernemers, starters, zzp'ers, thuiswerkers, home office entrepreneurs, multi-task managers en pyamadirecteuren. Deze blog is speciaal voor u. Dat groepje ondernemers dat elke dag schakelt tussen wasmachine en belangrijk telefoontje, maandcijfers en boodschappen, e-mails en boterhammen met vruchtenhagel, belangrijke meetings en loslopende vriendjes en vriendinnetjes.

U bent niet alleen. En we zien u, hardwerkende ondernemer, we zien u elke dag dapper strijden. U en die rest van die grote groep succesvolle starters en ondernemers die thuis eigenlijk uit hun jasje zijn gegroeid maar er nog niet klaar voor zijn dat toe te geven. Om verschillende, vaak plausibele redenen. Maar wanneer ben je nu klaar voor je eigen kantoor, waarom zou je en waar begin je?

Zoals, “uit huis gaan”, ooit ook een stap was, is "huren van kantoorruimte" ook een stap die gepaard gaat met emotie. Positieve spanning, nieuwe inzichten, een slapeloze nacht of wat. Maar aan de andere kant ook met: je netwerk vergroten, professioneel je carrière vormgeven en definitief oversteken naar serieus genomen worden om je echte kwaliteiten, in plaats van het je gegund worden omdat je zo aardig bent. Dat laatste is toch een beetje alsof je uit huis gaat maar je toch nog de was naar je moeder brengt. Op een gegeven moment is het wel klaar. "Koop je eigen wasmachine maar." "Okay, mam."

De stap naar het huren van kantoorruimte, of dat nu een flexwerkplek is of een vast kantoor, is een onderwerp waar je misschien wel wat hulp bij kunt gebruiken. Dus als je door de aanbieders het kantoor niet meer kunt zien, dan hebben wij alvast 5 tips die je op weg helpen.

 

1.    Locatie

De juiste persoon op de juiste plaats. Dát wil je zijn.
" Je klanten zullen het fijn vinden wanneer je kantoor gemakkelijk is te bereiken. "
Kun je flink besparen als je kiest voor dat nog op te knappen kantoortje aan een doodlopende weg?  Doe maar niet. Je klanten zullen het fijn vinden wanneer je kantoor gemakkelijk is te vinden en te bereiken. Een locatie langs doorgaande wegen, dichtbij een station, langs een goed fietspad, met voldoende parkeergelegenheid en nét buiten het drukke stadscentrum, is ideaal. Je klanten zullen het fijn vinden wanneer je kantoor

gemakkelijk te bereiken is. Bekijk de locaties van de kantoren die je bezichtigt ter plekke, vraag naar de OV-punten en ga op onderzoek uit via Google Maps.

2.    Wat kost dat?

Ah, de Vraag der Vragen. Voor velen een reden om het “uit huis gaan” nog even uit te stellen. Toch is die afweging vaak te kort door de bocht. Als ondernemer is het zaak dat je een lange termijnvisie hebt. Korte termijn planning is belangrijk, maar staat of valt met een visie voor de lange termijn.

De voordelen van een kantoor merk je nauwelijks direct in je omzet. Het draagt op secundair niveau wel degelijk bij. Uitstraling, beleving, ontvangst, faciliteiten, bereikbaarheid. Allemaal factoren waarvoor je uiteindelijk die prijs betaalt. Ook hier geldt weer, als dat kantoor aan die doodlopende weg een koopje is…dan weet je waarom.

Nog lastig om de keuze te maken? Ga dan eens na of je op dit moment een aantal maanden vooruit kunt betalen. Ga uit van minstens drie maanden. Als dat lukt dan is het de overweging waard. Je hebt zo tijd om te settlen zonder dat je je meteen om de volgende maandhuur druk hoeft te maken.
 

3.    Faciliteitencheck

Een te huren kantoorruimte is meestal leeg. Je kunt er mee doen wat je wilt, jouw smaak bepaalt de inrichting. Foto’s van je gezin op je bureau, een leadership-diploma aan de muur, heel leuk. Verder ook wel heel belangrijk: de faciliteiten die de verhuurder biedt.

De kantoorverhuurmarkt is een competitieve wereld. Verhuurders doen er veel aan om huurders te pleasen. Heeft u een perfect kantoor op het oog maar de rest van het gebouw is leger dan een Noord-Koreaans seminar over democratie? Niet heel gunstig voor je merk, dienst en onderneming. Let op de bezetting en vraag naar de bezettingsgraad want een bruisend kantoorgebouw is beter dan een lege toko.
" Automatenkoffie is sowieso niet te lurken. "


Verder: is er een receptie en is die ook (dagelijks) bemand? Een receptie met receptioniste geeft u de mogelijkheid om uw klanten op een professionele manier te ontvangen, soms zelfs telefoontjes voor u aan te nemen en door te schakelen. Vaak behoren kleine administratieve werkzaamheden ook tot de mogelijkheden.

Kofie, thee, gekoeld water, leuk maar niet essentieel. Automatenkoffie is sowieso niet te lurken. Neem gewoon een Senseo’tje mee, komt goed. Kijk liever of er een lift is en of die het doet. Vraag of er een facilitaire dienst is. Bekijk of de toiletten schoon zijn. Is er een kantine, restaurant en/of lunchroom? Nooit verkeerd om klanten te ontvangen met een lekkere lunch.
 
Vraag tenslotte even of die faciliteiten inbegrepen zijn in de maandhuur. Je wilt niet voor dure verrassingen komen te staan.


 

4.    Afmetingen

Size matters. Als starter is het zeker niet nodig om meteen 100 m2 te huren maar het is ook niet nodig om met je rug tegen de ene en met je knieën tegen de andere muur te zitten.
Ga je voor klein maar fijn, ook dan moeten de verhoudingen goed voelen.

Wil je wat meer ruimte, eventueel geschikt is voor uitbreiding, laat je adviseren over de opties en kijk eens rond bij reeds bezette kantoorruimtes, ondernemers helpen ondernemers graag en laten je best een kijkje nemen in hun werkruimte.

Probeer de balans tussen gevoel en verstand te vinden en let ook op de vorm van de ruimte.  
" Het is niet nodig om met je rug tegen de ene en met je knieën tegen de andere muur te zitten "
Bent u een perfectionist dan is een vierkant kantoor voor u de goede optie. Een streber gaat liever voor een rechthoek. Het ronde kantoor voor de besluiteloze opportunist is er nog niet, voor zover wij weten.
 

5.    Stijl

Zoveel mensen, zoveel wensen. Om er maar eens een belegen tegeltjes-wijsheid tegenaan te kledderen. Als ondernemer presenteer je je op een bepaalde manier. Het is altijd goed om daar even bij stil te staan en je af te vragen: welke stijl past bij mij en mijn onderneming?
De inrichting en de aandacht die daaraan is besteed, zegt veel over de intentie van de verhuurder. Een mooie aankleding en verzorging van de algemene ruimtes geven je bedrijf extra elan en dat geeft ook uw klanten een goed gevoel.

Succes met het maken van de juiste keuze! En wellicht kunnen wij u helpen!


Tags: Kantoorruimte huren, thuiswerken, home office

 
 

046 302 00 16
info@lebe.nl

Ben je ook op zoek naar kantoorruimte?

Wij helpen je graag verder